Kaj je stres, kako ga prepoznamo in kako ga zmanjšamo?

Stres je naravna fiziološka in psihološka reakcija na različne življenjske okoliščine. V času, v katerem živimo, se ne moremo izogniti stresu. Lahko je prisoten v vsakdanjih obveznostih, kot sta služba in družina ali v izjemno pretresljivih življenjskih dogodkih, npr. smrt bližnje osebe. Odziv na stres je odvisen od osebe do osebe. Kar nekomu povzroča stres, je lahko za drugega veselje.

Življenje v moderni družbi je bolj stresno, kot je bilo kadarkoli prej v preteklosti. Naša življenja so bolj kompleksna, kot so bila življenja naših staršev in staršev pred njimi. Nekateri med nami se ne morejo otresti stresnega življenja zaradi okoliščin doma, mnogokrat pa zaradi službe ali zahtevnosti delovnega mesta.

Stres prisoten v vašem vsakdanu zato bodite zaskrbljeni za vaše zdravje in dobro počutje. Kronični stres je povezan s šestimi vodilnimi vzroki smrti, dolgoročna prisotnost pa negativno vpliva na naše zdravje in pripomore k razvoju številnih kroničnih in degenerativnih bolezni. Stres je lahko sprožilec psihosomatskih bolezni.

Odziv na stres je odgovor evolucije na življenjsko nevarne situacije. Telo se na stres odzove tako, da nadledvična žleza v telo sprošča hormone, ki pospešijo bitje srca in dihanja ter pripravi mišice na hiter odziv oziroma na beg za preživetje, za kar je odgovoren simpatični živčni sistem. Težava je v tem, ko stopnja stresa ostane povišana dlje časa to lahko vodi v kroničen stres, ki lahko povzroči različne simptome, ki vplivajo na naše zdravje.

Kako stres vpliva na naše telo

Od posameznika je odvisno, kako se bo odzval na stres oziroma kako ga bo obvladoval. Vendar pa so simptomi in bolezenska tveganja podobni za vse osebe, ki so kratkoročno in dolgoročno izpostavljene stresu.

Stres je lahko vzrok glavobola.

Kronični stres vas lahko čustveno izčrpa, kar lahko vodi v depresijo.

Zaradi stresa lahko imamo moten spanec, kar lahko vodi v nespečnost.

Zaradi stresa so mišice za dihanje prepogosto napete, kar lahko povzroči kratko sapo in slabo preskrbljenost s kisikom.

Dolgoročno povečan srčni utrip in visok krvni tlak lahko poškoduje arterije, kar lahko vodi do infarkta.

Zaradi stresa jetra sprostijo več glukoze v krvni obtok kar lahko vodi do sladkorne bolezni tipa 2.

Stres povzroča težave s plodnostjo pri obeh spolih.

Stres povzroča težave pri erekciji.

Raven hormonov med stresom niha, lahko povzroča motnje menstrualnega ciklusa.

Simptomi stresa

Simptome stresa razvrščamo v tri skupine.

Fizični simptomi stresa vključujejo:

  • Glavoboli
  • Nivoji nizke energija
  • Nespečnost
  • Boleče in napete mišice
  • Bolečina v prsih in hiter srčni utrip
  • Suha usta in težave pri požiranju
  • Živčnost, tresenje, zvonjenje v ušesih, znojne roke in noge
  • Stiskanje zob
  • Zguba spolne želje
  • Prehladi in okužbe so bolj pogosti

Čustveni simptomi stresa

  • Hitra vznemirjenost, frustracija in slaba razpoloženost
  • Občutek preobremenjenosti in izgube kontrole
  • Težave s sporočanjem
  • Slaba ali nizka samopodoba, osamljenost, ničvrednost
  • Izogibanje drugim

Kognitivni simptomi stresa        

  • Hitre misli
  • Slaba presoja
  • Pretirana pesimističnost
  • Nezmožnost koncentracije
  • Čustvene misli

Bolezni, ki jih povzroča stres

Teorijo stresa je leta 1936 izumil kanadski endokrinolog avstrijskega rodu Hans Selye. V poskusih je ugotovil, da so laboratorijske živali, ki so bile podvržene določenim škodljivim fizičnim in čustvenim dražljajem, razvile določene podobne patološke spremembe. Kasneje je dokazal, da konstantni stres lahko pripomore k razvoju različnih bolezni, podobne tistim, ki jih lahko opazimo pri ljudeh. To so, možganska kap, ledvične bolezni, infarkt in revmatoidni artritis.

Pri ljudeh lahko stres povzroča različne fizične simptome in bolezni. Če so nivoji stresa na visoki ravni dlje časa, se verjetnost da zbolimo zviša.

Bolezenska stanja, ki jih povzroča stres:

  • Vročino
  • Prehlad
  • Bolečine v trebuhu, slabost, prebavne motnje, driska, zaprtje
  • Depresija
  • Glavoboli in migrene
  • Alergije in astma
  • Čezmerna telesna teža
  • Bolezni srca in ožilja
  • Motnje ščitnice rak…

Stresorji

Stresorji so fizični in čustveni dražljaji, ki izvirajo iz nekih obremenitev, izzivov in zahtev ter lahko povzročajo stres. Vse, kar čutimo, kot neke pritiske iz okolice so lahko potencialni stresorji. Vendar so stresorji pomemben del našega vsakdana in lahko pozitivno vplivajo na naše življenje. Ljudje pogosto dojemajo stresorje kot nekaj negativnega, vendar poznamo tudi pozitivne stresorje. Pozitivni stresorji so lahko pozitivni življenjski dogodki, potencialno napredovanje na delovnem mestu, odhod na fakulteto, poroka ali nakup hiše in drugo.

Osebni stresorji

Dogodki ali stanja, ki lahko negativno vplivajo na zdravje in počutje posameznika. Po navadi se pojavijo ob hujših življenjskih dogodkih, kot je bolezen ali smrt bližjega. Skupno omenjenim stresorjem je, da so nepričakovani, nepredvidljivi in izven naše kontrole.

Nekaj najpogostejših osebnih stresorjev

  • Konflikti z ljubljenimi
  • Finančni pomisleki
  • Pomanjkanje spoštovanja ali priznanja
  • Varstvo otrok
  • Oskrba starejših
  • Fizična zdravstvena stanja (bolezen, poškodba, bolečina)
  • Psihološka zdravstvena stanja (depresija, tesnoba, zloraba alkohola)
  • Izgube
  • Negotovost / razočaranje

Stresorji ozadja

Skoraj neopazne in zanemarljive ponavljajoče se in konstantne okoliščine, ki lahko dolgoročno povzročijo zdravstvene težave.

  • Nizkofrekvenčni hrup
  • Hrup
  • Neugodna temperatura
  • Zastoji na cesti
  • Časovna stiska
  • Elektromagnetna sevanja

Delo za računalnikom, spanje ob televiziji ali prižgani luči in druge naprave, ki povzročajo elektromagnetno sevanje.

Stres na delovnem mestu

Skoraj vsi smo deležni ali smo bili deležni stresa na delovnem mestu. Je zelo pogosta oblika stresa v sodobnem življenju. Če omenjen stres ovira vaše delovno uspešnost, zdravje in osebno življenje, je priporočljivo ukrepati in zmanjšati nivo stresa na delovnem mestu.

Pogosti vzroki za stres na delovnem mestu:

  • Preveč nadurnega dela
  • Časovni pritiski
  • Visoka odgovornost na delovnem mestu
  • Slaba komunikacija in konflikti s sodelavci
  • Diskriminacija na delovnem mestu
  • Slabo vodenje in organizacija
  • Nizka stopnja prepoznavnosti
  • Strah pred odpuščanjem
  • Ustrahovanje
  • Pritisk nad povečanim obsegom dela
  • Omejen nadzor nad načinom dela

 

Zdravljenje in preprečevanje stresa

Eden izmed priporočljivih načinov za zmanjševanje stresa je redna vadba. Pri vadbi se sprošča naravna snov endorfin, ki nastaja v možganih natančneje v hipotalamusu in je naravni anestetik ter pripomore k boljšemu spancu. Poleg fizične vadbe se lahko endorfin sprošča tudi pri meditaciji, jogi, akupunkturi, masaži in celo globokem dihanju.

Drug morda ne tako pogost in poznan način zmanjševanja stresa, ki se ga mnogi še ne zavedajo je ljubkovanje hišnih ljubljenčkov. Pozitivno vplivajo in ne samo na vaše ravni stresa, temveč tudi na vaše splošno počutje ter mentalno stanje.

Dejavniki, ki zmanjšujejo in preprečujejo stres:

  • Redna vadba
  • Redna in kakovostna prehrana
  • Zmanjšanje obveznosti
  • Meditacija in joga
  • Vaje za globoko dihanje
  • Reden in kvaliteten spanec
  • Poslušanje glasbe
  • Ljubkovanje hišnih ljubljenčkov
  • Medicinske metode (hiperbarična kisikova terapija, psihološki treningi, prehranski posveti)

Kako kisikova terapija s hiperbarično komoro pomaga pri zmanjševanju stresa

V našem medicinskem centru Paracelzus izvajamo kisikovo terapijo s hiperbarično kisikovo komoro. Hiperbarična kisikova terapija poviša raven kisika v vseh telesnih tekočinah in s tem stimulira sposobnost regeneracija telesa. Kisik raztaplja in zmanjšuje stresne hormone, kar nam pomaga pri ohranjanju notranjega ravnovesja, prav tako pa krepi samoregulacijske procese v našem telesu, kar deluje preventivno. Treba je poudariti, da je predpogoj za obvladovanje stresa dobro telesno ravnovesje.

Za nasvete glede stresa obiščite naš center Paracelzus

V nenehno se spreminjajočem okolju stresu ne moremo ubežati, lahko ga pa nadzorujemo z različnimi tehnikami in pripomočki.

Če imate težave z nadzorovanjem stresa, vam priporočamo, da se posvetuje z našimi strokovnjaki, ki vam bodo pomagali pri prepoznavi virov stresa in vas naučili tehnik za obvladovanje stresa.

V našem centru prav tako ponujamo pakete hiperbarične kisikove terapije, ki zmanjšujejo stres. Paketi obsegajo terapije in brezplačen posvet z zdravnikom, ki je strokovnjak na področju hiperbarične medicine.

Povpraševanje lahko pošljete s spodnjim obrazcem ali pokličete na zgoraj navedeno telefonsko številko.

Naročite se zdaj

hitro in preprosto, da ne izgubljate časa

Želim prejemati obvestila


Zakaj Paracelzus?

celostni pristop k zdravjukratke čakalne dobeklasične in podporne metode zdravljenja

Delovni čas

Odprti smo vsak delovnik
od 8h do 20h.

Po pregledih in posegih smo za vas dosegljivi 24/7 na posebni telefonski številki.
Naročite se

Kontakt

Medicinski center ParacelzusKersnikova ulica 17a3000 Celje
Telefon: (03) 82 80 800E-naslov: info@paracelzus.si
Kako do nas